HALAL KE HARAM ?

AJINOMOTO

Maklumat ini samaada sahih/tdk tdk lah diketahui tapi, sekurang2nya
kita bermaklumat nama si penghantar tidakdapat di siarkan

Fakta

Baru-baru ini satu seminar/taklimat telah diadakan antara Persatuan
Pengguna Islam Malaysia dengan pihak Jabatan Agama Islam Perak khusus
mendedahkan produk haram yang berada dipasaran dan meminta orang-orang
Melayu/Islam berhenti menggunakannya.
Berikut secara ringkas produk tersbt dan serba sedikit huraiannya.AJI NO MOTO
Aji No Moto keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam ~ haram ~ bercampur
lemak babi Aji No Moto jg disahkan oleh doktor mengandungi MSG(MonoSodium
Glutamate) berlebihan yg boleh mereputkan daging dan menggugurkan rambut
dgn cepat.Bagaimanapun produk Aji No Moto keluaran Jln Kuchai Lama (Mysia)
disahkan bebas dari lemak babi.

COKLAT.
Semua coklat yang diimpot dr luar negara mengandungi lemak babi atau pun
sekurang-kurangnya mengandungi lemak binatang yang amat diragui.
Sekiranya pada luar bungkusan pek coklat ada menunjukkan kod produk, KOD
164 disahkan mengandungi lemak babi.

FISHCAKE; FISHBALL; MEE & KOYTIAW BASAH

Keluaran bukan Islam disahkan mengandugi ramuan campuran lemak babi supaya
produk tahan lama.

BERUS-BERUS SONGKOK, KASUT, CAKE
Babi ternak di Mysia tdk berbulu. Tetapi babi tunggal dikatakan berbulu.
Dinegeri China terdapat babi ternak yang khusus menghasilkan bulu seperti
ternakan biri-biri. Berus untuk songkok, kasut dan cake disahkan adalah
bulu-bulu babi dari negeri China.

ROTI HIGH 5 ( HIGH FIVE )
Roti High 5 HARAM dimakan krn mengandugi/dicampur/diproses dr ragi babi.
Suatu ketika dulu pernah tersebar luas berita/surat layang mengenai lemak
babi dalam roti Gardenia.
Ketika itu jualan Gardenia jatuh merosot dengan ketara sekali.
Sebenarnya berita ini disebarkan oleh orang-orang dalaman High 5 sendiri
yang irihati dengan pencapaian /kejayaan Gardenia. Punca iri hati ini
disebabkan empat tokoh utama pengurusan Gardenia adalah orang Melayu yg
amat peka dengan sensitivity umat Islam mengenai pemakanan halal/haram.
Saham-saham besar Gardenia yang dikatakan bercampur dengan bisnes babi
tidak membabitkan negara Malaysia.
Produk keluaran Gardenia diproses berlandaskan prinsip Islam ISI 2020 yg
digariskan Institut Penyelidikan Piawaian Islam (RISIS).Ini disahkan oleh
Stiausaha PPIM Dr.Maamor Osman. Gardenia disahkan bebas dr campuran lemak babi.

REMPAH KARI ALLAGAPA; BABAS; SAKHTY & CAP MATA

Keempat-empat jenama kari diatas tidak mengandungi lemak babi TETAPI 40%
hasil jualannya digunakan utk membuat/menambah/memperelok kuil-kuil H****
di Malaysia dan juga sebagai pembiayaan untuk membunuh masyarakat Islam
Gujerat India.
Itu lah sebabnya kita melihat jenama kari ini berlumba-lumba menaja
rancangan-rancangan hiburan TV (terutamanya lagu dan filem Hindi) supaya
bersesuaian dengan selera orang Melayu yang sejak dari dulu lagi lagu dan
filem Hindi ini ibarat isi dgn kuku dan sudah sebati dengan jiwa mereka.

Satu perkara lagi yg perlu diberi perhatian ialah nombor 786. Orang-orang
veteran India Muslim (berusia 80 tahun keatas) yg ditanya mengenai nombor
ini menyatakan dengan berbagai pendapat. Tetapi apa pun jawapannya nombor
ini adalah kod untuk Bismillah yang cara amalannya mereka saja yang tahu.
Malangnya kod ini (786) diselewengkan oleh puak-puak Hindu apabila mereka
jg melabelkan papan iklan kedai dgn nombor tersbt utk mengabui umat Islam.
Tidak hairan lah dewasa ini kalendar orang-orang India Muslim yang
menggunakan gambar Kaabah dan ayat suci Al-Quran dicetak/ditaja oleh
Palanniappa, Sakhty dan Babas.
Juga perlu dingatkan pada umat Islam supaya amat peka dengan beberapa
restoran baru nasi kandar yang bergiat aktif sama ada dimana-mana bandar
terutama di Taiping dan Ipoh.Pastikan perniagaannya oleh orang Islam dan
ayamnya halal…Di Taiping ada restoran nasi kandar,rotinan dan toseh dr
pekerja H**** dan ayam dibekalkan oleh C***

COCA COLA

Coca Cola adalah jenama minuman yang mempunyai agendanya yang tersendiri.
Lebih-lebih lagi agenda menghina Umat Islam. Tahu kah saudara tulisan Coca
Cola itu jika dibelah dua dari bahagian belakangnya maka tulisannya boleh
dibaca dan akan membawa maksud ‘Laaâ€(tm) Allah Laaâ€(tm)Muhammad

(Tiada Allah Tiada Muhammad)
Kajian menunjukkan Negeri Perak adalah negeri kedua diMalaysia yg berjaya
memboikot Coca Cola dan dikatakan jualannya diPerak merosot sehingga 60%.
Syabas warga Perak.

SARDIN TIN MERAH
Kuah Sardin ini dibuat dari campuran siput babi ~ haram dimakan.

KENTUCKY FRIED CHICKEN

Perkara yg meragukan dlm kes KFC ini ialah cara sembelihan ayam itu sendiri.
Seorang petugas menyembelih di KFC mengakui bahawa bacaan semasa sembelih
hanya dibaca pada permulaan/pertama sahaja manakala yang lain-lain nya
tidak sempat kerana ribuan ekor lagi menunggu/berpusing untuk disembelih.
Kita tidak dapat berbuat apa-apa dengan masalah KFC ini kerana ia mendapat
kelulusan penuh pihak Pejabat Agama. Tetapi perkara yang mendatangkan
was-was elok lah kita tinggalkan.
Keadaan ini sama lah juga dengan ayam yang kita beli dan lihat sendiri
sembelihannya dimana-mana pasar ayam. Sekiranya kita beli 10 ekor ayam dan
selepas disembelih ayam-ayam tadi dihumban kedalam sebuah bekas/raga.
Persoalannya bagaimanakah cara 10 ekor ayam itu mati. SAH ayam itu mati
akibat tertindih lemas sesama mereka dan bukan menggelupur sendirian. Mati
lemas ini disahkan tidak halal kerana mati katak.

TEH HAILAM

Orang Melayu sejak dulu lagi amat famous dengan teh Hailam. Ada yang
pagi-pagi lagi mesti kena teh Hailam Sedap katanya. Minum pula dlm cawan
berbunga.TETAPI tahukah kita apakah cara tradisional teh ini dibuat.Seorg
Mualaf yang mendedahkan perkara ini memberitahu bahawa pada setiap pagi
towkay kedai ketika sedang menggosok gigi dan ketika masa yang sama akan
membenamkan berus gigi kedalam bekas membancuh teh atau apa-apa jua bekas
utk teh tersbt Itulah resepinya.Bunyinya memang lucu ttp itulah hakikatnya.

TESCO IPOH

Sesiapa yang berkunjung ke Ipoh dan ingin menjamu selera diingatkan supaya
berhati-hati apabila singgah makan dimana-mana warung dalam Tesco.
Hampir kesemua gerai-gerai makanan dipunyai oleh bukan Islam ( C*** ) dan
mengupah pekerja Melayu utk RUN bisnes tersebut. Masalah utama ialah ayam
digerai ini di supply oleh C***.
Hanya sebuah gerai (Western Food ) saja yg disahkan betul-betul halal dan
dijalankan sendiri oleh seorang pemuda Melayu.

RENUNGAN
Dipasaran sejak akhir-akhir ini kita dikaburi dengan jenama-jenama yang
seolah-olah bercirikan Islam. Contoh :
Bahan makanan kering yang dibungkus dengan gambar masjid diluarnya dan
bunyi sykt pembuat spt bahasa Arab yg kadangkala kita tak ambil kisah langsung.
Dipasar raya umpamanya jenama-jenama seperti Safi, Shurah, Zaitun dan
Aminah Hassan dikenalpasti barang-barang keluaran bukan Melayu/Islam.Bisnes
ini sebenarnya telah bertukar tangan. Selain itu alasan paling mudah adalah
mana mungkin produk Melayu blh msk pasar raya. Bgaimana pula dgn kicap Thamin
Kicap Thamin HALAL tetapi difahamkan ia terpaksa mengupah salesman C***
dgn bayaran RM7,000.00 utk membolehkan produk tersebut memasuki pasar raya.

PERIHAL KICAP ELIZA
> Betul ke?????? Orang perak tolong periksa !!! Kicap Eliza.
> Tolong war-warkan pada kengkawan yang lain sebab bukan anak-anak saja
> yg sukakan kicap, kita mak/bapak pun suka……masak kicap.
> Berhatilah kalau cerita ni benar, perlulah kita sebarkan pd semua org…
> Kicap Eliza. Dibotol kicap tertulis alamat kilangnya ialah di Batu 3,Jln
> Jelapang, Ipoh. Setahu saya diBatu 3, Jalan Jelapang cuma ada Kilang
> Kicap kepunyaan kaum cina, pekerjanya juga kaum cina. Lokasinya ialah
> dipersimpangan Jalan Jelapang dengan Highway ke Lumut (ditraffic light).
>
> Kepada yang biasa dengan bandar Jelapang, kilang tersebut berada
> disebelah sungai sebelum memasuki ke Taman Meru 1A. Terdapat kilang
> kicap tanpa pagar … dan bangunan kayu lama disitu. Dan dikawasan
> itulah letaknya batu 3, Jalan Jelapang dengan berposkod 30020 seperti
> tertera dibotol.saya yg hampir sebelum ini 10 tahun tinggal disana pun
> tak perasan itulah kilang kicap Eliza … kecuali bila tengok address
> kilang pada botol tersebut semalam (Ahad).
> Gunalah kicap dan sos cap “HABHAL KIPAS UDANG”. Yang ini taukehnya
> memang orang Islam … seorg jutawan yang dermawan tinggal di Kampung
> Melayu Majidee JB.Produknya pun khabarnya dah sampai ke Timur Tengah
> sana … satu lagi cap “TAMIN” …. [Yusoff Yaacob] tapi yg warna
> hijau tau, bukan cover yg warna merah yg merah, sudah dijual kpd tokey
> cina (sudah tentu bukan islam)….
> >
> Subject: RE: REPLY ……. AWAS! penggemar kicap!
> Untuk maklumat u all, setelah diselidiki dan dipantau….kicap yg
> tertera dibwh tu…..sememanglah benar, dipunyai oleh seorang taukey
> cina kilang kicap tersebut mengunakan nama orang melayu agar mereka
> mendapat keuntungan yang banyak. Sebab rata2 yang mengunakan kicap
> adalah orang melayu , jadi itu adalah strategi mereka. oleh yang
> demikian hindarkan saja utk membeli jenama tersebut…semoga apa yg
> dimakan hendaklah halal dan sememang nya bersih.
> Orang Ipoh tolong siasat betul ke ni? Soal makanan kena ambil berat
> sebab jd darah daging yg menentukan sikap dan kemana kita diAkhirat nanti
> *wallahualam

Sumber :- http://halalguide.org/Isu_kesahihan_halal_haram.html

3 Responses to “HALAL KE HARAM ?”

  1. My Heart Says:

    kalu cokla tyang beli kat langkawi tu, macam daim, hershey tu x leh la dih? import kan?

  2. haireyhamzah Says:

    salam…
    yang tu perlu kita siasat tgk.kekadang kita ni main beli je.asalkan sedap tanpa memikirkan halal dan haram.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: